BMC Cooper S 1275 årsmodell 1965

MidnattssolsrallytBilen är byggd på originalkaross av mig och Leif Carlsson (co-driver). Motorn är byggd av Keeper Motorsport i Anderstorp med topplock från Swiftune Racing i England och utvecklar ca 110 Hk. Bilen är byggd för rallybruk. Merparten av delarna kommer från Dalhems Bildelar.

Växellådan är tätstegad med slutväxel 3.1. utan diffbroms. Den har störtbur, brandsläckare och 6-punkts Sabelt-bälten. Dubbla skumfyllda Monte Carlo-tankar. Bilen är Appendix K-besiktigad. Gummifjärding med Spax-dämpare. 10" Minilite-fälgar med regummerade däck på Dunlopstommar med Hakkamönster. Vi använder samma däck sommar och vinter, bortsett från att vinterdäcken är dubbade.

 

Historia om BMC Mini Cooper

Under 1959-2000 tillverkades modellen Mini under flera olika namn och i olika varianter till största delen i England, men även under licens i Belgien, Australien, Spanien, Italien m.fl. med glasfiberkaross.

Originalet är framhjulsdriven och har små fälgar, diametern är endast 10". Bilen var revolutionerade genom att t ex motorn var tvärställd vilket sparade stort utrymme. Med individuell hjulupphängning i kombination med låg tyngdpunkt hade den goda vägegenskaper och vann ofta i tävlingar mot större och motorstarkare bilar. Från 1964 till 1967 vann Minin Monte Carlo-rallyt.

Mini Coopern kom till genom att John Cooper provkörde Minin och blev förtjust i bilens goda väghållning. Men för att tävla krävdes mer effekt varpå Cooper övertalade BMC att få prova en starkare motor tillsammans med skivbromsar. Den första Coopern var försedd med en långslagig 997 cc motor, den ersattes senare med en kortslagig motor på 998 cc, båda var på 55 Hk. Senare kom 1275 cc Cooper S med en effekt på 76 Hk, som alltså är den variant som vi har.

Källa: Wikipedia

CooperSweden (Svenska BMW Mini-klubben)

Roland Appelskog © 2018. Alla rättigheter reserverade.